Krijg je facturen sneller betaald

Als factoring blog hebben we het elke dag met ondernemers over de cashflow. Sommigen klagen over trage betalingen. Anderen werken in onvoorspelbare of seizoensgebonden sectoren en zoeken hulp om de moeilijkere maanden door te komen.

In beide gevallen is het doel hetzelfde: zo snel mogelijk betaald krijgen. Als u op dit moment niet met een factoring of een financieringsbedrijf werkt, zijn er enkele directe en proactieve stappen die u kunt nemen om sneller betaald te worden.

Uiteindelijk kunt u uw klant niet eerder of zelfs niet op tijd laten betalen. U hoopt dat ze dat wel doen, of in ieder geval het contract nakomen. Maar u moet ook alles in het werk stellen om het betalingsproces te vereenvoudigen – voor uw klant en uzelf.

Laten we eens kijken naar zeven snelle manieren waarop u uw betalingen sneller binnen heeft en uw facturen dus betaald worden!

1. Stuur uw factuur onmiddellijk na de service of levering
Wacht niet om uw klanten te factureren. Zodra u goederen heeft geleverd of een dienst heeft voltooid, krijgt u de factuur. Veel organisaties sturen slechts om de paar weken of zelfs maandelijks een factuur, wat de tijd die nodig is om betaald te worden alleen maar vergroot.

2. Gebruik kortere termijnen
De standaardfacturatievoorwaarden verschillen per branche, maar netto 30 dagen (wat betekent dat uw klanten 30 dagen de tijd hebben om te betalen) is de meest voorkomende. In sommige industrieën is  60 of 90 ook gebruikelijk. Stel kortere betalingstermijnen in, zoals  7 of 14 dagen. Het instellen van deze termijnen is gemakkelijker te doen met nieuwere klanten. Ze kennen geen verschil. Werk met bestaande klanten om dichter bij de door u gewenste voorwaarden te komen. Onthoud dat vroege en frequente communicatie kan helpen om problemen of verwarring later te voorkomen. Bel of mail ze een paar maanden voordat de nieuwe wijzigingen van kracht worden.

3. Herinneringen sturen
Stuur geen facturen en vergeet ze dan tot de volgende ronde. Volg het op. Veel bedrijven hebben succes met het sturen van een herinnering per dag of twee voordat een onbetaalde factuur verschuldigd is. Als facturen onbetaald blijven, stuur dan de dag na de betaling nog een herinnering. Ga door met de follow-up op tweewekelijkse basis tot u een reactie krijgt.

4. Automatiseer
Het versturen van al die facturen en aanmaningen klinkt waarschijnlijk als veel werk, en dat is het ook als je het handmatig doet. Zorg voor facturatiesoftware die de aanmaningen voor u afhandelt en die automatisch facturen voor uw klanten genereert.
Late kosten in rekening brengen
Vergis u niet, als uw klanten u niet tijdig betalen, doet dat uw bedrijf pijn en kost het u geld. U bent niet in staat om uw rekeningen te betalen, waardoor u mogelijk te laat betaalt en andere boetes krijgt. Late kosten kunnen nuttige motivatoren zijn voor traag betalende klanten. Een te late vergoeding stuurt een bericht naar uw klanten dat ze prioriteit moeten geven aan uw betaling

5. Beloning goede betalers
Facturatie hoeft niet alleen maar onheilspellend te zijn. Positieve versterking werkt ook. Heeft u klanten die consequent op tijd betalen? Bied ze een stimulans om vooruit te betalen. Of creëer incentives voor iedereen, zoals een 5% korting voor degenen die binnen 5 tot 10 dagen na ontvangst van een factuur betalen.

6. Werk samen met een factoringsbedrijf
Uiteindelijk bepaalt de manier waarop u uw facturatiepraktijken aanpakt hoe en wanneer u betaald wordt, maar het kan ook invloed hebben op de relaties die u met uw klanten onderhoudt. Als het wijzigen van uw voorwaarden uw klanten naar de concurrentie gaat sturen, wrijving in de relatie veroorzaakt, of niet de resultaten oplevert die u nodig heeft, kan factoring helpen. Met factoring verkoopt u uw onbetaalde facturen aan een factoringbedrijf. Factoring bedrijven schuiven u een groot deel van het saldo van de factuur voor. Van daaruit verzorgt het factoringbedrijf het facturatieproces en incasseert het bij de klanten. Zodra de klant betaalt, of dat nu 30, 60 of zelfs 90 dagen later is, betaalt het factoringbedrijf u het resterende saldo, verminderd met een nominale vergoeding voor de dienst.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *